Oftast så är även inköpslistan ett enkelt sätt att inte glömma saker, men ger ingen information om när vi köpt för mycket, eller vilket märke som ska profileras av alla de alternativ som ges. Listorna har inte förändrats sen penna och papper kom in i bilden men utbudet i affärerna har det. Idag är det som hindrar för dina försäljningssiffror att öka hur du presenteras i butikshyllorna. En liten hyllvippa med information och ett snabbt budskap ökar kunders medvetande om den med 11,2% och av de kommer 54% att stanna till vid produkten. (Lange & Nordfält, 2012)
80% av köpbesluten i butik tas på plats och är inte planerade utan kan ses som impuls eller situationsstyrda i stunden.
Idag så får man stå ut med många intryck när man går i en affär. Det är blinkande lampor, extra pris och ständiga påminnelser om att vara medlem så får ta del av kampanjpriser. I snitt är 75% av marknadsföringsbudgeten, från ett livsmedelsföretag, till så kallat promotion. Detta kan vara kostnader för prissänkningar och ”3 för 2” kampanjer.